PDF Tisk Email
Napsal uživatel   
Sobota, 08 Listopad 2014 21:29

Jak by m?la vypadat sv?tov pen?n reforma?

Frantiek Neva?il 7. listopadu 2014

To je ale bombastick titulek. P?itom je ale jako problm mn?n vn?. Protoe bohuel odpovd zvanosti rovn? rozvratu stvajcho sv?tovho finan?n?-m?novho systmu. Snad u vichni vid, e sv?t je v krizov situaci, pokud jde o vvoj a ?zen ekonomiky i politiky. Na jedn stran? se top ve spoust? v?cn? ni?m nepodloenho nadbytku paprovch pen?z (krytho jen armdou USA), na druh stran? jsou vichni (lidi, stty) bez pen?z a vichni p?edlueni a na p?du. Hledaj se tedy rady, co ud?lat. P?itom je to v podstat? jednozna?n a snadn. Tedy to, co by se m?lo ud?lat.

Co bylo ukradeno, mus bt vrceno

Mluvme p?ece o paprovch (mon p?esn?ji ?etnch) pen?zch (jin nemme), kter p?ily na sv?t, byly uvedeny do ivota a jsou udrovny p?i ivot? grandiznm podvodem. P?edevm jejich hlavnho vydavatele a vrobce americkho dolaru, to je Fedu (Federlnch rezerv) a jeho soukromch majitel?, a sou?asn? i vldc? dalch rozhodujcch sv?tovch bank sv?ta (v bled?modrm toti jde o obdobn, i kdy mn? zvan dopad ostatnch na n?ho navzanch tzv. konvertibilnch m?n, tedy eura, anglick libry, vcarskho franku a japonskho jenu). Nejsou to penze n?jakho americkho lidu. Za dobu sv existence p?inesly svm soukromm vydavatel?m velk prachy a majetky z rok?, spltek a spekulac. Umonily jim loupit ve velkm cel stty. Zskat politickou moc nad p?lkou sv?ta a rvt se i o tu zbvajc druhou.

Ne za deseti- ale snad u za stabiliony t?chto bezcennch paprk? (p?esn?ji ?e?eno jde o pouh dluhopisy potvrzen zpisy M dti / Dal na bankovnch ?tech) za uplynul p?lstolet USA a spol. dostaly velk materiln hodnoty. Sv?tovldci nakoupili suroviny, zbo, fabriky, banky a jin podniky a p?rodn zdroje, nebo za n? v jinch zemch fabriky atd. postavili. Za tyto penze nad?lali z lid a celch stt? dlunky a tm i svoje kolonie. To mus tak vrtit, nebo dodate?n? ?dn? zaplatit. P?iel ?as kone?n? prosazovat nap?. u ns tak oblben avak oprvn?n slogan, podle n?ho co bylo ukradeno, mus bt vrceno.

S jejich dosavadnmi vrobci ovem nelze s n?jakou npravnou dohodou po?tat. ?inn proto mohou bt jen jednostrann kroky, k nim by ovem mohly p?istoupit jen stty, kter by si na n? troufly bez ohledu na odpor USA a na n? napojen m?nov pool reprezentant? ve uvd?nch vzjemn? kolaborujcch tvrdch m?n. Vnost situace si toti vyaduje n?co jako ekonomick stann prvo. Zkrtka cht?lo by to d?slednou, kdy ne globln, tak aspo? pologlobln pen?n reformu novho typu, odpovdajc podmnkm a nrok?m 21. stolet. Opat?en, kter by u nesm??ovala proti b?nm lidem, ale postihla by p?edevm vinky, ktermi jsou dnen vyvolen sv?tovldci, ono pov?stn 1 % (vlastn? p?esn?ji 0,01 %). Zbavit sv?t t?chto u toxickch pen?z, hrozcch jejich dritel?m kadou chvli se rozpadnout na prach a popel.

Co d?lat?

Pokusme se ukzat na mon ?i nezbytn, by? z dnenho hlediska velmi nestandardn kroky a jejich navazujc postup, kter by odvn stty musely p?ijmout, pokud by se skute?n? cht?ly zbavit b?emen tto vraedn finan?n? ekonomick politiky. Kdo se ovem bude snait prosadit je do ivota, mus po?tat s tm, e vstupuje do tvrdho boje s mocnm a neltostnm nep?telem, kter m nespo?et monost, jak vret kudly do zad. ?as ale sp?ch a kad postien by se m?l zachrnit svoji k?i v?as. Neviditeln ruka trhu to ur?it? sama nevy?e. Ur?it? by bylo nutno poruit mnoho dnes platnch zkladnch kapitalistickch tabu. Take co by tak asi bylo t?eba ud?lat?

Preventivn? vybudovat pot?ebn zzem doma. Vyvzat svoji centrln banku z p?sobnosti Mezinrodnho m?novho fondu a Sv?tov banky a pod?dit ji vlastn vld?. Vybudovat a mt k dispozici celoplonou pot?ebnou s? ve?ejnoprvnch a tedy regulovatelnch a spolehlivch spo?itelen a komer?nch bank, kter by spolehliv? zabezpe?ily ochranu domcch spor a poskytovn provoznch a investi?nch v?r?. A hlavn? tak speciln obchodn banku provd?jc centrln? mezinrodn z?tovn. Alespo? se stty, kter jsou ochotny a schopny takto spolupracovat (zem? BRICS?), kter si mohou ekonomicky i politicky dovolit soub?n? vybudovat jaksi druh globln sv?tov trh. Kone?n? domc pen?n emisi pak udrovat v p?im??en vi odpovdajc pot?ebm pen?nho ob?hu.

Mnohem obtn?j, ale tak d?leit?j p?itom je krt si zda v zahrani?nm obchod? p?ed monmi embargy, zkazy, sankcemi a podobn?. To si ovem mlokter zem? m?e zajistit osamocen?, p?edpokladem je sdruen jednn vznamn?jch zem, kter dok zaloit a udrovat n?co jako samostatn, ale vcemn? tak globln (otev?en) spole?n trh. Dnes se tomu nejvce, i kdy nadmru pomalu, bl u zmn?n zem? BRICS, kter k tomu maj vechny pot?ebn v?cn p?edpoklady. Maj toti k dispozici vlastn suroviny v?etn? energetickch, potraviny, spot?ebn zbo, v?du a techniku ?i dokonce vysoce vysp?l zbra?ov systmy. Snad mohou schzet n?kter modern technologie, ale to by ur?it? rovn? dokzaly rychle dohnat tak?kajc z vlastnch zdroj?. A dnes u jejich souhrnn objem reln v?cn produkce stejn? vi produkce tzv. vysp?lch zpadnch, tedy znm skupiny G7 p?esahuje.

Takov zem? pot?ebuj dohodu o spole?nch zsadch vzjemnch zahrani?n? obchodnch vztah?, resp. i jejich vztah? ke t?etm zemm. Ty pak mus umonit p?padnou nezvislost na dnes existujcm systmu podmn?nm rizikovm a v podstat? vyrkovm US dolarem (resp. eurem atd.). V podstat? by se m?lo jednat o jakousi kombinaci barteru, m?novho clearingu a snad i zlatho standardu. Konkrtn? to pot?ebuje uplatnit spravedlivou spole?nou metodu ur?ovn a nutn permanentn aktualizace kurz? m?n z?astn?nch partner?, pokud mono na bzi jejich faktick parity (kupn sly), jako i spole?nho kurzu. ve vztahu k dolarov oblasti. Mon i zaveden spole?n m?ny nebo m?n (?nskho juanu, ruskho rublu, pop?. i docela nov m?ny). Samoz?ejm? vlastn spole?nou centrln banku zabezpe?ujc jim nezbytn mezinrodn z?tovn (vlastnho SWIFT systmu) a pop?pad? i financovn mimo rmec MMF a SB. K tomu je ?nsk Hongkong jako nhrada basilejsk Banky pro mezinrodn platy jako d?lan.

Dalm p?edpokladem je umonit vyrovnvn obchodnch pi?ek zlatem, pop?. jinmi zkladnmi komoditami (ropou, zemnm plynem) nebo jinou produkc. Obchodovalo by se samoz?ejm? za b?n sv?tov ceny, na jejich formovn by ovem z?ejm? zskaly nov a to vznamn vliv. Nekodilo by ani vybudovat vlastn komoditn burzu, na n by byly (spolu)ur?ovny sv?tov trn ceny takovch zkladnch komodit, jakmi jsou t?eba prv? zlato nebo energetick suroviny ?i zrniny. Je znmo, e podstatn ?st nutnch p?pravnch prac mezi t?mito stty u probh ?i prob?hla (i kdy se tak d?je a moc pomalu) a bylo u v tomto sm?ru uzav?eno n?kolik multilaterrnch i bilaterrnch dohod. V kadm p?pad? je z?ejm, e se s nutnost takovch opat?en v jejich rmci po?t.

Zem? se tak mus d?sledn? vypo?dat se spekulanty, pro kter byl tento pen?n bordel vytvo?en a z n?ho oni po?d vce tyj, ovem za cenu podlamovn domcch ekonomik. P?istoupit razantn? k zsadn p?estavb? a redukci kapitlovho trhu, kter vlastn? pot?ebuj jen velc finan?n raloci, zatmco ekonomiky a lidi sou?asn systm obecn? naopak ni?.

Je nutn zabrnit vyuvn da?ovch rj? (ve zde uloench pen?z se v r. 2008 odhadoval na 32 bil. USD), co vyaduje, aby vechny prvnick i fyzick osoby m?ly povinnost mt da?ov domicil v zemi, kde maj sv provozy nebo trval bydlit?. Nen t?eba se nechat strait tm, e by mohly utci (kone?n? pro? ne, kdy z nich hostitelsk stt stejn? nic nem). K tomu navc regulovat ?i dokonce p?mo zastavit vvoz domcho kapitlu do zahrani?. Doporu?it nebo dokonce podat aby u vyvezen kapitl byl navrcen do p?sobnosti domc ekonomiky. U tak proto, e jeho dritel?m v zahrani? stejn? hroz velk riziko jeho znehodnocen. Vybudovat ?inn sttn dohled podep?en konkrtnmi sankcemi nad nejr?zn?jmi formami tunelovn domcch dce?inch podnik? zahrani?nmi matkami. Nap?. fakturovnm neprovd?nch slueb, nem?rnou v plat? cizch manaer?, znevhod?ujcmi manipulacemi cen dovench nebo naopak vyvench komponent? nebo jinch vzjemnch subdodvek a podobn?. Pokud jde o banky, pak tak kapitlovm podhodnocenm dcer, nep?im??enm v?rovnm vlastnch matek nebo zm?nou kvalitnho majetku dubiznmi aktivy podstr?enmi zven?. Zakzat domcm firmm (p?edevm bankm) pen?n operace s rizikovmi cennmi papry, tedy p?edevm pen?nmi derivty veho druhu (v?etn? jejich dren). Nedovolit jim aktivn ani pasivn offshore bankovnictv.

Stty majc dolarov (apod.) aktiva, p?edevm ?na, Rusko, Sadsk Arbie atd., se mus preventivn? postarat o jejich v?cn zajit?n. To p?edpokld vydat a prosadit si u vydavatelskch stt? zvazn nezbytn zruky jejich relnho proplacen ?i jin formy hrady. Pokud nebude mon kryt zlatem nebo dodvkami produkce, tak aspo? konkrtnm majetkem, pokud ho tito maj na jejich zem (portfoliov nebo p?m investice) nebo kone?n? i u nich doma. Jak znmo ?na u v tomto sm?ru s USA jednala a jedn. V kadm p?pad? se ovem takov adatel po?dn? zapot, ne n?co relnho v?bec vydoluj.

Dnen finan?n sv?t charakterizuje katastrofick labilita a chaos. Zkladem toho je nadm?rn mnostv v?cn? nekrytch paprovch (?etnch) pen?z, p?edevm USD a na n?ho navazujcch tzv. volnch m?n. Po?d se n?kdo n?co zadrhv a zatm se vechno ?e jen vynucenm vydvnm dalch a dalch zelench paprk?. To samoz?ejm? m?e situaci jen zhorovat, je to zkrtka cesta do pekel. Nikdo nev, jak to vlastn? dopadne, k dnm pokus?m o n?jak skute?n? ?inn strategick ?een situace dosud nedolo. Nebo? to m?e spo?vat jen v odstran?n tto p??iny, to je v radiklnm snen tto toxick a neplnohodnotn masy, tedy k jejmu vylou?en z ?dn? fungujc ekonomiky.

?sla hovo? jasn?

Pokusme si ?d stvajcho propletence ukzat na n?kolika hrubch sv?tovch ?slech. Vme, e celkov ro?n HDP zatm nep?eshl 75 bil. USD. Hodnotu celkovho majetku vytvo?enho ?lov?kem (stavby, budovy, stroje, za?zen, zsoby surovin a zbo atd.) lze odhadovat na 300 a 400 bil. USD. Tomu by s velkm nadhodnocenm jak tak p?im??en (ekonomicky zdrav) ve pen?nch aktiv (hotovostnho ob?iva, p?j?ek, pohledvek, hodnoty obchodovanch cennch papr?) ve vztahu k danmu ekonomickmu obratu mohla odpovdat nejve tak 85 bil. USD. Odhady se vak pohybuj mezi 250 a 600 bil. USD, k ?emu je navc t?eba p?ipo?tat i hodnotu vysoce rizikovch derivt? ve vi okolo 800 bil. USD (to jsou dostupn daje z r. 2008). Take tu mme velice hrubm odhadem nadbyte?nch 165 a 515 bil. USD (resp. v?etn? derivt? u okolo 965 a 1.315 bil. USD). Z toho je jejich podstatn ?st umst?na v domcch i zahrani?nch p?j?kch, tedy na druh stran? v dluzch ve vi odhadovan celosv?tov? na 190 bil. USD (z toho v samotnch USA ve vi 59 bil. USD). Byla rozp?j?ena z velk ?sti pochybnm soukromm a hlavn? ve?ejnoprvnm dlunk?m (stt?m). V deseti p?edchozch poslednch letech se vi t?chto dluh? zhruba zdvojnsobila. Majiteli (v??iteli) t?chto dluh? jsou p?irozen? centrln m?nov instituce (FED, ECB, MMF, Bank of England) a samoz?ejm? hlavn komer?n banky. Celkov aktiva 50 nejv?tch bank sv?ta se v te dob? ale odhadovala jen na 60 bil. USD. A to vechno jsou star ?sla, od t doby je to vechno mnohem mnohem hor (katastrofi?t?j).

Co se s tm d d?lat?. Tyto penze vyroben z ni?eho jen na zklad? vydobytch zkonnch(?) oprvn?n nemaj jinou funkci ne vyd?lvat a p?inet vysok (bilinov) zisky svm privtnm vydavatel?m a oebra?ovat ty ostatn lidi i zem?. A na zklad? toho si je podrobovat, p?edevm postupnm p?ebrnm jejich skute?nch fyzickch majetk? a zdroj?. Tyto vd?lky reprezentovan vysokmi dluhy a roky ve skute?nosti byly a jsou vlastn? ukraden, jsou ohromnou a neustle se opakujc loupe. A tady mus bt uplatn?na a prosazena star morln i ekonomick pravda, podle n co bylo ukradeno, mus bt vrceno.

I laik toti vid, e tyto dluhy jsou nenosn a p?itom nesplatiteln. Reln ?een proto mus bt z?ejm? jednostrann. Mus k n?mu a to rzn? p?ikro?it sami dlunci, respektive je reprezentujc stty. Nen toti koho a hlavn? pro? se ptt. Nem cenu p?edstrat, e je mon ?een vyhovujc jak zlod?j?m, tak i okradenm. Prvo je (m bt) na stran? t?ch druhch. Proto dlunick stty by m?ly dostat nebo si vzt prvo je nestandardn? likvidovat, stejn? tak jako m kad prvo nep?ijmat ?i dokonce povinnost odmtnout falen nebo pinav penze. To lze v zsad? provst jen tak, e proti n?kdejmu ?etnmu zpisu mus bt proveden odpis cel nebo aspo? ?sti (tj. jen dluh? ve?ejnoprvnch orgn? a instituc) t?chto pen?z, kter stejn? p?edtm vznikly jen na po?ta?i z ni?eho a jako takov se mus stejn? tak vypa?it. V mrn?j podob? by lo aspo? o uvalen do?asnho nebo i trvalho avak nevratnho moratoria na spltky rok? nebo i jistiny. Aspo? jako vchoz krok. Byla by to opat?en sice drastick, ale jedin? ?inn, toti postihujc skute?n sv?tovldce vinky tto situace. N?jak jednn ?i diskuse. stejn? tak jako varovn ?i r?zn doporu?en nesta?, t?ch u tady bylo a a. Jak vme, stejn? nikdo skute?n? d?leit (a ?et politici mezi n? ur?it? nepat?) o nich necht?l a nechce slyet.

Kreativn destrukce

Uvd?n opat?en by byla jakousi konstruktivn destrukc dnench deformovanch zbytk? bretton-woodskho systmu a monopolu dolaru. ?ekn?me na rovinu, e faktick d?sledky t?chto opat?en v pen?n?-finan?n?-ekonomick oblasti stt? a sv?ta si p?edem nelze v pln m?e dohldnout. Zejmna pokud jde o ten posledn uvd?n krok (odpisy dluh?). Snad jenom hlavn vvojov sm?ry. Jednozna?n? by se bleskov? hroutily volnom?nov m?nov instituce a banky, p?edevm ty, kter po?d chrn p?inejmenm slogan, e jsou too big to fail. V?etn? da?ovch rj?. Ale to bude pro lidi a jejich stty po?d levn?j ne pokra?ovn v dosavadn politice. Nebo? prv? ony nezbytn? mus aspo? vznamnou ?st svho dosavadnho i budoucho lupu ztratit, m-li se postupn? ve sv?t? obnovit nezbytn m?nov a finan?n rovnovha a relativn stabilita. Na druh stran? plat, e pokud takov razantn ?een nebudou vyuita, hroz sv?tu zcela jednozna?n? globln finan?n a m?nov katastrofa.

Dojde vlastn? k lzn ran jako po sv?tov vlce. Jde pouze o hrubou spravedlnost a sou?asn? jedin? mon reln ?een, bez arbitr a soud?. Dopadlo by to p?edevm na USA, kter se jinak prezentuj jako hlavn bojovnci za ten nejspravedliv?j sv?t. Aby m?la takov reforma smysl, mus jednozna?n? prosp?t on?m 99 procent?m na kor ztrt vldnoucho 1 %. Jinak to nejde. Pokra?ovn v dosavadnm vvoji znamen jen dl prohlubovat u dlouho nenosnou propast mezi stle bohatnoucmi finan?nmi a bankovnmi magnty (supy a raloky) a masov? chudnoucmi lidmi ze st?ednch t?d. U i pravicov politici a ekonomov p?ece uznvaj, e to u nelze dle tolerovat.

Take ur?it? by dolo k pdu kurz? stvajcch rezervnch m?n, kter jsou hlavn p??inou zaplevelen a chaosu dnen sv?tov ekonomiky (vlastn? i politiky). Dluhopisy v nich nominovan by se staly bezcennmi papry. Burzovn bubliny by praskaly a ceny akci by padaly (nejen finan?nch instituc). Co by to ud?lalo s derivty? Pravd?podobn? by je to pln? rozmetalo. Rostly by pasivn i aktivn rokov mry jak z depozit, tak z v?r? veho druhu, co by mimo jin obnovilo ekonomicky douc spo?ivost. Obnovila by se priorita ekonomiky produkce msto ekonomiky obchodu a hlavn? pen?nictv.

Na trhu v?cnch hodnot, tedy spot?ebnho zbo a slueb a kone?n? i nemovitost bude situace sloit?j. R?st rok? a omezen volnch pen?z bude tlumit nabdku i poptvku. V r?zn m?e a odlin? v r?znch sttech a jejich ekonomikch. Veobecn? by m?la p?evldat spe defla?n tendence, co je v zsad? vhodn pro b?n ob?any a spot?ebitele, ale krajn? nevhodn pro ty bohat. Skute?nost vak bude zvisl na kombinaci vce faktor?. Tak v konkrtnch zemch p?padn nedostatek nabdky a? u z vlastn produkce nebo z dovozu, devalvace (znehodnocen) m?ny znamenajc r?st cen importu, r?st rokovch sazeb ?i ztrta spltek a rok? z d?ve poskytnutch p?j?ek p?sob p?irozen? infla?n?. A naopak defla?n tendence jsou zaloeny chudnutm spot?ebitel? a nadbytkem poptvky, revalvac (zhodnocenm) m?ny a poklesem cen importu ?i levou z odpadlch spltek a rok? z d?ve p?ijatch p?j?ek.

Zjednoduen? ?e?eno mme tu zhruba t?i skupiny r?zn? dot?ench zem. P?edevm by nezbytn? siln? prod?lali producenti paprovch (?etnch) zmn?nch volnch m?n. Ohroeny p?padnou ztrtou pak zem? majc v nich velk devizov rezervy. A ostatn by nutn? vyd?lali, protoe by p?estali platit spltky a roky z existujcch (odepisovanch) ve?ejnoprvnch v?r?. Take nap?. v takovch dosud profitujcch USA by se pln? projevil cel souhrn infla?nch faktor?, zem? a jej populace by vrazn? zchudla a tak ?kajc nem?la by ani na rohlky. Prost? budou plajte. Nelze ale najt ?een, kter by uspokojovalo ob? strany, to je globln mezinrodn zlod?je i ty jimi okrdan.

Bude platit zsada zachra? se, kdo m?e. Stty na to mus bt p?ipraveny a mus v?d?t koho a jak po tomto finan?nm vbuchu ochrnit. V tto souvislosti bude prv? d?leit mt i technick kryt vlastnm bankovnm systmem (viz ve). Mus toti ochrnit p?edevm sv ob?any, sv?j stt a svoji ekonomiku (produkci). Proto v krajnm p?pad? hrozcch krach? bank p?edevm v zahrani?nm vlastnictv budou muset bt schopny p?evzt nebo aspo? zaru?it jejich ohroen vklady. V pln m?e pokud jde o penze vlastn a dalch ve?ejnoprvnch orgn?, a tak r?znch penzijnch fond?. Do ur?itho od?vodn?nho limitu pak svm ob?an?m a nejmn? na dobu jedno a dvoum?s?nho provozu podnik?m a institucm.

Zv?rem

To, co se zde uvauje, p?edpokld jednostrann kroky (hlavn? ze strany dlunickch stt?), ale vydvn nekrytch m?n a jejich vyvd?n do zahrani?nho ob?hu p?ece bylo a je rovn? zcela jednostrann. Sou?asn? by to bylo i ?een problmu 0,01 % vyvolench sv?tovlada??. Nen t?eba dn vyet?ovn jako u pad?ln pen?z. Od za?tku se v, kdo je pachatel, kolik toho ukradl a kde to m uloen. Je tak nesporn, e si reln a ?inn prosazen takovho p?stupu ke sv?tov pen?n politice neumme v?bec p?edstavit. Ale stejn? tak plat, e si nikdo neum p?edstavit ani to, e i nadle m?e pokra?ovat a jet? se zost?ovat dosavadn vvoj. Je pravda, e p?prava krok? uvd?nch v naem hypotetickm scn?i bude ur?it? nkladn a t?ko pr?chodn, ale nechat se p?ekvapit a dopady ekonomickch havri bude pro lidi a zem? jet? hor.

Jak je vid?t, p?edloit nvrh na reln ?een nen samo o sob? problm. Jak prost, mil Watsone. Zbv jen mali?kost jak p?esv?d?it USA atd. aby na to p?istoupily. Dnes se zd, e se sp lidstvo dostane na Mars. Take kdo a kdy to provede? Kdo to za ty nevyvolen za?d? Nebo je to jen blznovstv, len naivita a blbina? Pak mluvme jen o pohdce pro dosp?l. Jako o jakmsi sci-fi. Jak to ale jinak za?dit. Domluvou, dohodou, vlkou?

Kdyby ale k takovm akcm koordinovan? p?istoupily t?eba stty BRICS, kdo v, co by si s tm asi Spojen stty po?aly, co myslte?